No buy / low buy

V jednom z minulých článků jsem se s vámi podělila o Své krůčky k minimalismu a dnešním článkem na něj trochu navážu. Jak už víme, minimalismus je mimo jiné i o nehromadění zbytečných věcí a s tím samozřejmě úzce souvisí nakupování. 

Slyšeli jste už o výzvě no buy, která se dá přeložit jako nenakupování, anebo o low buy, které se týká nakupování jen pár věcí? O této výzvě jsem slyšela už před více jak rokem. Zaujalo mě to, ale ne natolik, abych se nad tím více zamyslela. Tuto výzvu většinou podstupují lidé, kteří hodně utrácí za věci, které absolutně nepotřebují. Dávají si třeba měsíc, dva měsíce, půl roku, rok... bez nakupování (většinou oblečení a kosmetika, ale může v tom být cokoliv - elektronika, knihy, rostliny...). Podobně je to s low buy, kdy na sebe člověk není tak přísný a občas v něčem povolí a nějaký ten nákup si dopřeje, ale stále s rozumem.

zdroj fotek: databazeknihl.cz





Záleží jen na každém, zda se pro tuto výzvu rozhodne a v jaké formě. Na začátku ledna jsem si řekla, že to zkusím. 

Proč?

Motivace je důležitá a nikdo by jí neměl podceňovat. 

1. Šetření peněz

Minulý rok jsme s manželem udělali velké rozhodnutí (a tím nemyslím svatbu). Moc dobře vím, že to je rozhodnutí, které nám ještě sežere spoustu peněz. Ale zatím nechci být úplně konkrétní. Hlavním důvodem je, že nyní mám velkou motivaci k šetření peněz.

2. Šetření času

Sice jsou teď obchody zavřené, ale v době před covidové - kolik času jste trávili běháním po obchodech? Anebo jen pokukováním po zboží v obchodních centrech? Určitě to nebylo jen pár minut. S online nákupy je to časově méně náročnější, ale je to něco, co mě moc nebaví. Na obrázku vše vypadá skvěle, ale ve skutečnosti zboží často neodpovídá a já pak musím řešit vrácení zboží, což je ještě protivnější, než půl hodiny na Chodově (pardon, tak se už obchodní centrum vlastně nejmenuje) hledat jeden konkrétní obchod. 

3. Více místa

Pokud věci nenakupuji, tak se mi doma nemohou ani tolik hromadit a hned máme doma více místa (uznávám, že minulý rok jsem propadla pokojovkám, a tak toho místa moc nemáme). Opět tento bod úzce souvisí s minimalismem

4. Větší radost z věcí

Když už si něco pořídím, mám z toho větší radost. Můžu si koupit hned (samozřejmě v rámci mých finančních možností) několik věcí, které vím, že chci. Ale pokud počkám a nákupy opravdu promyslím, tak jednak některé věci už ani nechci a jednak ty, které opravdu chci a pořídím si, mi udělají mnohem větší radost. Proto jsem si začala psát svůj wish list (seznam přání), kam si píšu věci, které chci. Momentálně na něm mám tři knihy, které vidíte výše. Jednu už mám doma a mám z ní velkou radost. Takže jakmile přijdou narozeniny, nebo Vánoce a já budu dostávat otázky "Co by ti udělalo radost? Co ti mám koupit?", tak mi nebude dělat problém vytáhnout seznam různých věcí, které mě opravdu potěší. Můj wish list je poměrně dlouhý :) 

5. Uvědomění  

Je zajímavé si uvědomit, kolik věcí ve skutečnosti vůbec nepotřebuji, nevyužiju je a přesto jsem je chtěla. 

Low buy 

Možná časem změním názor, ale zatím si myslím, že pro mě je lepší jen low buy, než si vůbec nic nekoupit. Během ledna jsem se pustila do cvičení, a tak jsem si s radostí koupila nové věci na cvičení. Doteď jsem měla jedny legíny, jedno triko, jedno tílko a jednu cvičící podprsenku a to mi přestalo stačit. Takže nákupu nového oblečení na cvičení vůbec nelituji a vlastně mě to o to více motivuje ve cvičení pokračovat. 

No buy 

Kosmetika

Jsou ale věci, za které v nejbližší době rozhodně utrácet nechci. Je to především kosmetika. Dekorativní kosmetiku téměř nepoužívám, pečující jsem už objevila tu, která mi sedne, a tak pokud jen nenahradím nějaký produkt, který mi dojde, nemám důvod kupovat jakoukoliv kosmetiku.

Oblečení

Potřebné věci na cvičení už mám, a tak si troufám tvrdit, že oblečení je druhou položkou, u které bych mohla zkusit přísné no buy. Vím, že zde budu mít trochu problém hned, jakmile se venku trochu oteplí a na mě všude budou vyskakovat krásné letní šaty (jsou chvíle, kdy marketing a reklamy nesnáším). 

Vybavení do bytu

Jak už možná víte, bydlíme v pronajatém bytě 2KK, a tak je pro nás zbytečné utrácet za nějaké dražší vybavení bytu - anebo vlastně i třeba za takové poličky, protože opravdu mě neláká přibýt na zeď poličku, abych jí při stěhování musela sundat a ještě zadělat díry. A na nějaké drobnosti a různé dekorace už to místo prostě nějak není.

Pokojovky

Minulý rok jsem objevila kouzlo pokojovek, bohužel některé letošní zimu nejspíš nepřežijí, přesto zkusím odolat a žádné nové nekupovat. Pokud by se mi ovšem povedlo nějaké získat nějakou výměnnou, tak se tomu bránit nebudu (doporučuji starší článek 9 tipů, jak získat pokojovku levně/zdarma)

Sama jsem zvědavá, jak mi to půjde a těším se, až se s vámi podělím za pár měsíců s mými zkušenostmi a zážitky, jak jsem tuto výzvu (ne)zvládla. 

5 komentářů:

  1. Doufám, že svůj wishlist trošku naplníš do léta, aby pořizování dárku bylo jednodušší :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc zajímavý článek

    OdpovědětVymazat
  3. Sbohem věci je skvělá kniha

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za tip na knihy

    OdpovědětVymazat
  5. zkus knihu Proč spíme, je skvělá, tu potřebuješ mít taky na wishlistu :D

    OdpovědětVymazat