Korunka ke korunce... jak začít šetřit?

Dnešní článek nebude pro všechny mé čtenáře. Moc dobře si uvědomuji, že někteří nějaké úspory a šetření peněz neřeší a jiní už jsou dávno mnohem dál a nebojí se různého investování. Dneska to bude spíše pro ty, kteří by rádi ušetřili nějakou tu korunku, ale nejde jim to a neví, jak vlastně začít. 

Dlouhou dobu jsem si myslela, že mít nějakou rezervu na účtu je (hlavně) pro dospělé a vydělávající lidi automatické. V poslední době se přesvědčuji o tom, že to tak bohužel není. Chápu, že každý je v jiné životní situaci. To je samozřejmě fakt bez debat.

Nebojím se o sobě říct, že jsem šetřílek. Nejsem šetřílek v tom stylu, že kupuji jen to nejlevnější a na všem šetřím. Jenom prostě víc přemýšlím o tom, kde si mohu dovolit kupovat levnější věci a kdy je lepší si připlatit. Víte, že se říká "Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci"? Něco na tom bude a každý by se nad tím měl alespoň na okamžik zamyslet. 

Moje první práce na hlavní pracovní poměr v Praze byla u soudu jako zapisovatelka. Asi nemusím nikomu vysvětlovat, že státní sféra není dobře placená (a před pár lety zpět to bylo určitě horší než dnes) a mít plat dle tabulek, kde jste na nižší pozici a bez vysoké školy a praxe, není úplně ideální a nemůžete na výplatní pásce očekávat zázraky. Proč to píšu? To jen proto, aby bylo jasné, že jsem dokázala i z malé výplaty žít a ještě něco málo šetřit. 

Možná právě proto, že moje výplata nebyla velká, jsem si moc dobře uvědomovala, že pokud by bylo nutné zaplatit nějaký větší nečekaný výdej, tak to z jedné výplaty nezvládnu a potřebuji finanční rezervu na účtu.

Přijde mi naprosto přirozené si každý měsíc odkládat část výplaty a cítím se lépe, když mám na účtu rezervu. Ale pokud to pro vás není tak přirozené a máte problém ušetřit pár korun, mám tu pro vás pár tipů, které vám třeba pomohou.

Výdaje

První důležitou věcí je, že člověk prostě musí vědět, za co utrácí. Jasně, pravděpodobně každý má nastavené nějaké trvalé platby, které odchází každý měsíc - nájem/hypotéka, energie, paušál na mobil,... ale šetřit se dá nejvíce na těch věcech, které nejsou na první pohled tak vidět. Někdo utratí za alkohol, cigarety, jiný zase za různé svačinky, kafíčka a dortíky.

Velmi pomocné (ale nudné) bývá zapisování si všech výdajů po dobu několika týdnů či měsíců. V tomto případě je opravdu důležité zapisovat i drobnosti. Protože pokud opakovaně utrácíme často za malé věci, výsledná částka už tak malá nebude.

Revize výdajů

Není samozřejmě možné vždy a všechny výdaje upravit. Ale opravdu si člověk musí platit drahý paušál na mobil? Nelze mít výhodnější? Případně co například předplatné časopisu, který má člověk už jen ze zvyku, ale časopis ani neotevře? Podobné nesmyslné výdaje bude mít asi každý, kdo to doteď neřešil.

Obálky

Spousta lidí začíná šetřit tím způsobem, že si každý měsíc rozdělí peníze do obálek (např. jídlo, nájem, zábava,...) a z těchto obálek si bere peníze na dané věci. Nemělo by tak docházet k tomu, že člověk utratí například 3x více za zábavu, než si řekl. Ze začátku ale může dojít k tomu, že o nějakou tu korunu nad svůj stanovený limit utratí. 

Někomu zase může vyhovovat šetření do obálek. V případě, kdy člověk ví, že ho bude čekat nějaký větší výdaj, je dobré se na něj připravit dopředu. Proto je fajn si udělat obálky typu dovolená, oprava auta a rekonstrukce bytu. Každý měsíc si tak člověk bude odkládat menší částky přímo do obálek. 

Upřímně já nejsem úplně člověk, který by využíval obálky. Nerada platím v hotovosti a jsem raději, když mám peníze na účtu. Pokud jste na tom stejně jako já, neznamená to, že obálkovou metodu nemůžete použít.

Air bank spořící účet

Už několik let mám běžný účet u Air bank a nejspíš i stejnou dobu tam mám spořící účet. Pokud člověk chce své peníze nějak investovat, určitě k tomu neslouží spořící účet. Žádná banka nenabízí natolik zajímavý úrok na spořícím účtu, aby to pro člověka bylo dostatečně zajímavé. Já to spíš beru jako takovou rezervu, kde mám peníze, pro které mohu v případě nutnosti rychle sáhnout. Převod z běžného na spořící (a samozřejmě i naopak) je otázkou pár vteřin.

Nejvíce se mi na spořícím účtu Air bank líbí, že tam jsou obálky. Člověk si u obálek může nastavit cílovou částku, kterou chce našetřit, anebo také nemusí. Já se ráda dívám, jak se mi cílová částka pomalu plní. Ideální jsou tyto obálky třeba na šetření peněz na dovolenou, nebo třeba i na vánoční dárky.

Odkládání pravidelných částek

Spoření na spořícím účtu jsem začala brát jako trvalou platbu. Každý měsíc, když mi přijde výplata, tak mi okamžitě odchází trvalé platby (na bydlení, paušál na telefon, pojištění,...) a s nimi mi i odchází fixní částka na spořící účet. Je to částka, která je každý měsíc stejná a dokážu bez ní celý měsíc být. Nemusí se jednat o velkou částku, ono ve výsledku je lepší si takto posílat malé částky, které by člověk utratil za kraviny, než žádné. Případně není úplně zábava si poslat na spořící velkou částku a pak během měsíce si postupně posílat korunky zpět na běžný účet, protože prostě v rozpočtu chybí. Během pár měsíců to už může dát zajímavou částku, i když se šetří po menších částkách. 

Nová výplata, nový rozpočet

Výplata mi chodí pravidelně (a věřím, že většině z vás také), takže vždy, když mi přijde nová výplata a já mám zároveň ještě nějaké peníze na běžném účtu z té předchozí, beru to jako nový začátek, nový rozpočet. Všechny zbývající peníze ze staré výplaty si přepošlu na spořící účet. Nebudu lhát, někdy to je jen pár korun. Ale i těch pár korun se časem nastřádá na fajn finanční rezervu. A jedu celý kolotoč nanovo s novou výplatou - odejdou trvalé příkazy včetně fixní částky na spořící účet a žiju s tím, co mi na běžném účtu zbyde. V případě, že do další výplaty tam mám opět nějaký zbytek, tak to zas přeposílám na spořící a takto pořád dokola. 

Peníze navíc

Zde to ještě nejedu na 100%, ale v ideálním případě bych ráda odkládala všechny peníze, které dostanu navíc. Ať už to jsou peníze za přesčasy, skvělý benefit jako je 13. plat, anebo třeba peníze k svátku a k narozeninám, které dostávám hlavně od rodičů. Někdy si z těchto peněz hned koupím nějakou blbost, někdy je použiju na něco, co opravdu chci a někdy je prostě odložím a spořím. Spořím si peníze, které pak třeba použiju na nějakou větší věc. Nyní se zařizováním nového bydlení, se peníze hodí opravdu hodně. 

Kupování blbostí? NE, děkuji

O svých nákupech jsem se naučila více přemýšlet. Nepotřebuji si kupovat hromadu dekorativní kosmetiky, když se stejně téměř nelíčím. Nepotřebuji si kupovat pečující kosmetiku do zásoby, aby se mi zbytečně zkazila a byla na vyhození. Netoužím mít plnou skříň oblečení, které stejně nebudu nosit. A tak bych mohla pokračovat dál a dál. Lehce tíhnu k minimalismu, ale ve své zvláštní formě, která mi vyhovuje. Zároveň věřím, že se někdy dostanu přímo k no buy alespoň na nějaký čas.

Neříkám, že se mi daří šetřit peníze vždy a nikdy si nekoupím žádnou blbost. Ale je fajn si našetřit peníze na nějakou větší věc či zážitek. 

Na co šetřím?

Pokud vás zajímá, na co momentálně šetřím, tak vlastně přesně ani nevím. Peníze na zařizování nového bydlení se opravdu hodí a je fajn, když jdu do Ikea a nemusím zrovna přemýšlet, zda si mohu koupit nový jídelní stůl, nebo židle a vím, že díky našetřením penězům můžu rovnou oboje a konečně si koupím i tu pánvičku na indukci, která mi tolik chybí (jedna je fakt málo). 

Zároveň vím, že ráda bych se letos podívala do zahraničí. Už jsme za sebou měli mít prodloužený víkend v Kodani, ale protože mi den před odletem vyšel pozitivní PCR test, tak jsme to museli zrušit. 

Jak jsi na tom s šetřením ty?

2 komentáře:

  1. Nooo blbě. Když něco nasetrim, tak mi to "vezme" přítel, který neumí šetřit už vůbec.
    Jsem na sebe hrdá, že se mi podařilo ušetřit na novou postel a doplňky dcerce k svátku do pokojicku.

    OdpovědětVymazat
  2. Podrobné trackování příjmů a výdajů je sice na první pohled otrava, ale zato maximálně efektivní řešení. Při škole jsem zapisovala vše do Excelu, kde jsem rovnou i plánovala větší platby, dnes si vše vedu v telefonu v aplikaci AndroMoney - je zdarma a funguje skvěle! Přesně vím, za co utrácím, co z toho jsou nezbytné platby a kolik mi na konci měsíce zůstane.

    Pokud bych potřebovala začít více šetřit, jako první bych udělala revizi pravidelných výdajů. Třeba změna energetických tarifů, v extrémním případě stěhování do levnějšího nebo spolubydlení. Otázka, zda opravdu musím držet auto, platit soukromé parkovací stání, předplácet si X streamovacích služeb? Já třeba roky zbytečně platila dvojnásobek za internet. Kdybych nebyla líná a zeptala se na nové podmínky, ušetřila bych pár tisíc ročně jen na něm.

    OdpovědětVymazat