Malá mořská víla a tisíce kroků, to je Kodaň

Kodaň jsem měla na seznamu míst, kam se chci podívat už delší dobu. V únoru to skoro vyšlo - baťoh sbalený, hlídání pro Žof zajištěné, letenky připravené... takový kousek od cesty do Kodaně jsme byli, jenže člověk míní, Covid mění, a tak jsme museli cestu posunout. 

Na konci srpna se podařilo koupit skoro stejně levné letenky jako v únoru, najít o pár tisíc dražší ubytování, oprášit plánek míst, které chci vidět a víte co? Tentokrát to vyšlo. Ani v letadle jsem nemohla uvěřit tomu, že se to děje. Konečně uvidím krásnou Kodaň, konečně sedím v letadle. Možná jsem měla pocit, že ještě trochu spím, přeci jen budíček ve 2:30 hod. nebyl úplně ideální.  

Jak do Kodaně?

Na Kodani je krásné, že si každý může vybrat způsob, jak se tam dostat. Někomu více vyhovuje auto, jinému autobus či vlak a někdo využije cca hodinový let. Letenky do Kodaně nejsou nijak drahé, v únoru jsem kupovala 2 zpáteční letenky za necelé 3 tisíce, na konci srpna už letenky vyšly o pár stovek dráž, ale nic tragického. Letěli jsme s Ryanair. Letenky se dají najít i levněji, ale pro mě bylo důležité, v kolik hodin je odlet - to jak jsem zjistila, dokáže cenu velmi ovlivnit. 

Letiště v Kodani leží na ostrově Amager a je vzdálené zhruba 8 km od centra města. Jedná se o jedno z největších a moderních letišť v Evropě. Na celém letišti je vše přehledně značené, a tak jsme se velmi snadno a celkem rychle dostali od letadla přímo k metru. 

Jak cestovat po Kodani?

Metro z letiště jezdí každých pár minut a je zde i spousta automatů, kde si člověk může koupit lístek do metra. Jeden lístek přímo do centra nás vyšel na 36 DKK (cca 120,- Kč). Dá se platit i bezhotovostně pomocí karty. Vlastně po celé Kodani, kde jsme byli, se dalo platit kartou a nebyli jsme ani na jednom místě, kde by šlo platit pouze v hotovosti. Ať už se jednalo o lístek na metro, jídlo v restauraci, nebo o magnetku v malém obchodě se suvenýry. 

V Kodani jsou velmi oblíbená jízdní kola. Troufám si tvrdit, že většina místních využívá k dopravě právě kolo. I pro turisty se tu nachází několik možností, kde si kola mohou půjčit. Kodaň je oproti Praze na cyklisty krásně vybavená - široké pruhy jen pro cyklisty. 

Metro v Kodani je udělané krásně přehledné, a tak se dá po centru pohybovat právě i metrem. My jsme se nakonec neplánovaně rozhodli, že se budeme pohybovat po městě primárně pěšky. Z letiště jsme popojeli metrem do centra, a pak do metra vlezli až ve chvíli, kdy jsme se potřebovali dostat opět na letiště.

Centrum Kodani není tak veliké, aby se nedalo projít pěšky. 

Co vidět v Kodani?

Dopředu jsem si udělala seznam míst, které jsem chtěla určitě navštívit. I jsem si udělala hezkou mapičku, podle které bychom to hezky všechno obešli. Ovšem toho jsme se poté vůbec nedrželi. Prostě jsme si řekli, že se nejdříve vydáme k Malé mořské víle, cestou třeba nějaká zajímavá místa potkáme a pak se rozhodneme, co dál. A vlastně to bylo skvělé rozhodnutí a přesně tak to bylo. Troufám si tvrdit, že jsme první den viděli snad vše, co Kodaň nabízí. Večer, když jsme unavení padli do postele, jsme se shodli, že jeden den na poznání Kodaně by nám úplně stačilo, ale čekal nás i den druhý a třetí. 

První den jsme neměli úplně nejlepší počasí - bylo zataženo, větrno a občas začalo i pršet. A tak jsem hezky rychle z batohu tahala snad všechno oblečení, co jsem s sebou měla - na triko mikinu, na to džínovou bundičku a ještě růžovou pláštěnku. Zima mi byla i tak. Za to druhý den jsme si užili krásně sluníčko a příjemné teplo.

To už jsem ovšem zase trochu odbočila. Tak, co že jsme to teda vše museli vidět?

Malou mořskou vílu! Věděla jsem, že tu v Kodani určitě musíme vidět. Šli jsme k ní pěšky a cestou potkali Kastellet, což je kodaňská vojenská pevnost, která má tvar pěticípé hvězdy. I tu jsem měla na seznamu míst, kam bych se ráda podívala. Nejspíš většině lidí se při "Kodani" vybaví Malá mořská víla. Musím se přiznat, že mě překvapilo, že socha je opravdu malá. Nevím proč, ale myslela jsem si, že bude větší. Zároveň to bylo první místo, ke kterému když jsme došli, tak bylo plné turistů, kteří se chtěli s touto sochou vyfotit. 

Samozřejmě jsme nesměli zapomenout navštívit ani starý přístav Nyhavn, který na vás vykoukne jako první, jakmile si začnete na internetu hledat Kodaň. Jedná se o místo, kde je několik barevných domků, zajímavé lodě a především je to turistická atrakce, takže počítejte s hromadou turistů. Jedná se o opravdu nádherné místo, které jsme navštívili hned první den v dešti (jednalo se spíše o náhodu) a pak se sem museli vydat i druhý den, kdy krásně svítilo sluníčko. 

Nevynechali jsme ani Amalienborg Slot, což je dánský královský rezidenční palác. V pravé poledne zde má docházet i k výměně stráží, ale přiznávám, že na to jsme úplně zvědaví nebyli, a tak neřešili, v kolik hodin jsme tu zrovna byli. Právě kolem tohoto paláce jsme totiž šli k Malé mořské víle a než jsme k ní došli, potkali jsme ještě Gefioninu kašnu.

V Kodani je také poměrně známá část Christiania (známá též jako Svobodné město). Nebudu lhát, je to místo, o kterém je dobré si nejdříve něco přečíst a pak se teprve rozhodnout, zda se tam člověk chce vidět. Není to něco, co je úplně pro každého a zároveň to není klasické turistické místo. Protože jsme měli spoustu času než jsme se mohli ubytovat, vydali jsme se nakonec i sem. Jedná se o takový malé samostatné území, které se nachází na místě, kde byli původně vojenské kasárny. Jakmile toto místo vojáci opustili, obsadili ho členové hippies, kteří zde založili vlastní stát s vlastní měnou i zákony. K nalezení je zde několik stánků, kde jsem si koupila moc dobré kafe na cestu, ale zároveň se zde dle google prodává i marihuana. Místo je kousek od stanice metra Christianshavn, takže již podle názvu je jasné, že se nejedná o žádné tajné místo. Ovšem je zde přísný zákaz fotografování, a tak si dopředu člověk nemůže úplně snadno zjistit, jak to tam vypadá. Možná i proto jsem nakonec řekla, že tan zajdeme. Jsem prostě zvědavá. 

Ubytování v Kodani

Jak už jsem zmínila výše, našla jsem ubytování přes Airbnb, a tak jsme si na 2 noci pronajali menší byt. V únoru jsem měla najité jiné ubytování - malý hotel, ale ten měl tento náš náhradní termín plně obsazený. 

Když jsem hledala ubytování v únoru, byla jsem mile překvapená, jak levně se dá najít krásný pokoj v hotelu, nebo nádherné ubytování přes Airbnb. Nyní na konci srpna mě nemile překvapilo, že všechna ubytování byla dražší a to ne o úplně málo, ale klidně o 150 %. Sezóna je sezóna. 

Každopádně jsem věděla, že je lepší si připlatit za hezké ubytování v centru. Nemuseli jsme tak zbytečně řešit, jak se dostat do centra apod. Ubytování jsem nakonec úplně nevychytala. Přeci jen když přistanete po sedmé ráno, nechcete se jít ubytovat až odpoledne kolem 16:00 hod., i když na zádech máte jen malý batůžek a nemusíte řešit velké zavazadla. Zároveň bylo poněkud nepříjemné, že na ubytování nebyla fungující WiFi, která tam být ovšem měla. Úplně uklizený byt nebyl, i když tam byl poměrně vysoký poplatek právě za úklid. Takže naše ubytování asi nemohu úplně doporučit a příště bych volila něco jiného.

Pokud člověk hledá levné ubytování, může se zaměřit na hotely, které jsou označené jako Cabinn nebo Go. Jedná se většinou o hotely přímo v centru, či v jeho blízkosti. Ovšem jedná se většinou o opravdu malé pokoje. V případě, že člověk nepotřebuje vlastní koupelnu, může za pokoj ještě pár stovek ušetřit.

Žádné komentáře:

Okomentovat